Velkommen til fjerde utgave av Vill Vill Vest Musikkonferanse. Konferansen arrangeres i forbindelse Vill Vill Vest Musikkfestival 26.-27.september 2019 i Bergen.

Temaet for årets konferanse er dynamikken mellom undergunnskultur og mainstream: “Subculture / Mainstream”. Musikk har vært hovedingrediens i en rekke ungdomsopprør fra 20 tallets promiskuøse Jazz til den utagerende Ravekulturen på 90 tallet. Vi retter søkelyset mot musikkens rolle i samfunnsendringer.

Det blir gitt ut over 20 000 nye låter hver eneste dag, og kampen for å bryte gjennom støyen blir stadig hardere. Bransjen benytter seg i økende grad av en formel der man “dyrker fram” prosjekter som passer inn i spillelistene til de ulike strømmetjenestene. Hva skal til for å lykkes med noe noe som er genuint og nyskapende og ikke passer inn hos Spotify, Apple og Tidal?

“They always say time changes things,
but you actually have to change them yourself.” - Andy Warhol

 
 
Bergen byyyyy.png

Vill Vill Vest Music Conference 2019

LITTERATURHUSET I BERGEN 26.-27.2019

 

IDENTITET - MERKEVAREBYGGING, STRATEGI OG KOMMUNIKASJON

Å tenke helhetlig rundt merkevarebygging og strategi blir stadig viktigere. På årets Vill Vill Vest presenterer vi et bredt program med foredrag og samtaler om  dette temaet presentert av noen av de ledende på området.

Endre Berentzen.jpg

En helhetlig tilnærming til ditt

b(r)and

Endre Berentzen er Norges høyest internasjonalt meriterte kreative direktør. Under 2014 Cannes Festival of Creativity delte Berentzen og teamet hans scenen med Pharrell Williams som de to eneste Grand Prix vinnerne innen design – en pris forøvrig ingen i Skandinavia har mottatt før eller siden. I 2017 ble han invitert til å juryere i The One Show – en av verdens største kreativitetskonkurranser – sammen med blant annet kjente personligheter som Will.I.Am og Bootsy Collins. Endre Berentzen er en regelmessig foreleser på den internasjonale design og merkevarescenen og vil under Vill Vill Vest prate med oss om hvordan man tenker smart og helhetlig rundt det å bygge en merkevare – hvordan kreativitet, synergi og felles interesser kan kompensere for manglende budsjett eller tid.

‘En helhetlig tilnærming til ditt b(r)and’ er et foredrag av Endre Berentzen, Kreativ direktør og medgrunnlegger av Anti

Goran Obad.jpg

Synkronisering og merkevare



Goran Obad er music supervisor og produsent i Ohlogy. Ohlogy er et musikkbyrå som arbeider kreativt og strategisk med musikk i film, tv, og branding/markedsføring.

Goran Obad og Silje Katralen fra musikkbyrået Ohlogy vil i dette foredraget diskutere hvordan synkronisering av musikk påvirker artisters merkevare. Er det slik at en plassering i en TV-serie, film, eller spill alltid er bra? Goran og Silje vil under dette seminaret se på hvordan du som artist kan gjøre de riktige valgene for å øke verdien på din merkevare.



‘Synkronisering og merkevare med Ohlogy’ er et foredrag av Goran Obad og Silje Katralen

Silje Katralen.jpg

Synkronisering og merkevare



Silje katralen er music supervisor og komponist. Hun jobber som music supervisor i musikkbyrået ohlogy og som music supervisor i snaxville productions.

Goran Obad og Silje Katralen fra musikkbyrået Ohlogy vil i dette foredraget diskutere hvordan synkronisering av musikk påvirker artisters merkevare. Er det slik at en plassering i en TV-serie, film, eller spill alltid er bra? Goran og Silje vil under dette seminaret se på hvordan du som artist kan gjøre de riktige valgene for å øke verdien på din merkevare.

‘Synkronisering og merkevare med Ohlogy’ er et foredrag av Goran Obad og Silje Katralen

Stian Andersen.jpg

Stian Andersen i samtale med Asbjørn Slettemark

Stian Andersen er en av Norges aller fremste musikkvideo regissører og fotografer, som de siste 20 årene har reist verden rundt på oppdrag for internasjonale og norske oppdragsgivere innen musikk, mote, reklamefilm og dokumentarfilm. Stian har regissert musikkvideoer for artister som Karpe Diem, Robyn & Røyksopp, Lars Vaular, Highasakite, Gabrielle, Morten Harket, Kvelertak og Susanne Sundfør. Han har vunnet priser over hele Europa og vist dokumentarfilmer og musikkvideoene sine på filmfestivaler i hele verden. Han står også bak flere bokutgivelser av sine fotografier bla. de to prisvinnende fotobøkene "Turboneger Fotografier 1993-2009" og "A-ha Photographs 1994-2010" utgitt på Aschehoug og Forlaget Press. Stian har laget mer enn 50 platecovere for artister som Røyksopp, A-ha, Dum Dum Boys, Highasakite og Astrid S og fotografert artister som Prince, Johnny Cash, Michael Jackson, Daft Punk og Leonard Cohen for å nevne noen.

Stian andersen i samtale med asbjørn slettemark er (ikke overraskende) et intervju/samtale mellom de to

Asbjørn Slettemark.jpg

Stian Andersen i samtale med Asbjørn Slettemark

Asbjørn Slettemark er en norsk musikkjournalist og tidligere programleder i tv-programmet Lydverket. Slettemark har vært programleder i hardrockprogrammet Pyro på P3 og dommer i Idol. Han har også vært redaktør i musikkens bransjeblad Faro Journalen.

Stian andersen i samtale med asbjørn slettemark er (ikke overraskende) et intervju/samtale mellom de to

Kenneth Rasmus Greve.jpg

Merkevarebygging, strategi og kommunikasjon



Kenneth Rasmus Greve har lang erfaring fra kommunikasjon og merkevarebygging innen media- og musikkbransjen. I denne presentasjonen vil han bruke eksempler fra eget arbeid for å illustrere hvordan man lykkes med å bygge en sterk merkevare.

‘Merkevarebygging, strategi og kommunikasjon - Knowit Experience’ er et foredrag av Kenneth Rasmus Greve, leder for konseptutvikling i Knowit Experience


ALT DU TRENGER Å VITE SOM NY ARTIST

Er du fersk artist i musikkbransjen? For mange er bransjefestivaler som Vill Vill Vest det første steget mot en karriere i musikkbransjen, men hvordan jobber man i ettertid for å få mest ut av dette? På årets Vill Vill Vest konferanse setter vi sammen flere programbolker som retter seg spesifikt mot deg som er ny artist.

Hvordan jobber man for å få mest mulig utav en spillejobb på en bransjefestival? Dette panelet bestående av Henrik Haagensen (Playground Music), Erle Strøm (HES), og Lennea Lyssand (Made) vi ta for seg temaet. Samtalen ledes av Marie Amdam kjent fra bandet Razika. Sammen skal de se på en utvalgt artister fra Vill Vill Vest, og se hvilke steg disse artistene bør ta videre. Er denne artisten deg? Ikke gå glipp av muligheten til å diskutere dine planer med panelet! Påmelding er åpen, og vil være åpen frem til siste artistslipp i august. Send mail til andres@villvillvest.no

‘Alt du trenger å vite som ny artist’ er en panelsamtale med Henrik Haagensen, Erle Strøm, Lennea Lyssand. Moderator: Marie Amdam.


MILJØET - PANIKK OG FANFARE

Det er dette vi må gjøre. Løpe rundt og skrike. I enhver sammenheng. Og ikke minst i de rette fora. I det politiske systemet. Ta med deg panikken din dit den trengs mest. Inn i rommene hvor ideene utformes og beslutningene tas. Vi trenger morgendagens løsninger i dag, og de politikerne vi har per nå er åpenbart ikke oppgaven voksen.
Å være politisk aktiv er en vanskelig rolle for kunstneren å ta. Vi er outsiderne, individualistene, samfunnskritikerne, skeptikerne og alenegjengerne. Vi har dyrket utenforskapet og den kritiske distansen vi har til vårt eget samfunn. Om vi skal redde den sivilisasjonen som holder kunsten oppe, så er ikke lenger utenforskapet et privilegium vi kan ha. Vi må inn i kjøttet av samfunnet. Inn i tingenes midte for å dytte og dra. Vi kan ikke lenger beskrive og reflektere på trygg avstand. Vi kan ikke vente til resten av flokken har våknet. Vi som er våkne må galoppere i forveien. Det er sivilisasjonen som står på spill, og gjennom sivilisasjonens evne til organisering kan den redde seg selv. Kan vi redde oss selv.

Tekst: Lisa Nøttseter

Pia ve Dahlen 2.jpg

Hva er det egentlig vi skal redde?

Bærekraft er på alles lepper om dagen, men hvem er det egentlig vi jobber for å berge? Bli med under overflaten utenfor verdens nest lengste kystlinje, og ta et dypdykk ned i tareskog, ålegras og korallrev. Hils på selvlysende haier, nakensnegler, seler, delfiner og børstemark, og lær mer om hva vi står i fare for å miste dersom vi fortsetter med business as usual.

Pia Ve Dahlen er Marinbiolog og haventusiast som sprer budskap om hvor fantastisk havet er. Målet er å øke bevisstheten rundt temaet forsøplingen, spesielt med fokus på plast. I 2016 var hun en av to initiativtakere til selskapet Passion for Ocean. Det er et selskap som ønsker å styrke folks forhold til havet og evne til å ta vare på det gjennom kunnskapsbaserte prosjekter som engasjerer

Pia Ve Dahlen holder foredraget ‘Hva er det egentlig vi skal redde?’

Hanne Kolstø.jpg

Etter oss - klimalåtkonkurranse



Etter oss er en klimalåtkonkurranse på initiativ fra Hanne Kolstø. I juryen sitter blant annet Sigrid, Lars Vaular, Halvdan Sivertsen, Mari Boine og Birgitte Mandelid fra Øyafestivalen. Etter oss er et samarbeid med Klimabrølet som skal bli Norges største klimaprotest 30. august i Oslo og Bergen, med ønske om å hedre de som kommer etter oss.

Vi har invitert initiativtaker og artist Hanne Kolstø til Vill Vill Vest for å snakke om klimalåtkonkurransen og hvordan musikk og kultur kan bidra å skape en endring. Kanskje får vi høre noen av låtene som er laget til konkurransen?


Hanne Kolstø deltar i panelsamtale om artisters og bransjen ansvar i klimaspørsmål

Lisa Nøttseter 2.jpg

Øvelser i frykt og panikk



Som samfunn har vi lenge gjort øvelser i å unngå situasjoner og følelser som er vonde og vanskelige. Vi har minimert smerte og maksimert nytelse. Det har fungert lenge. Men ikke nå lenger. Nå er jorden på et dårlig sted og sliter med å kunne opprettholde livet slik vi kjenner det. Da er det vår plikt som denne jordens høyeste bevissthet og nervesystem å fyre av alle de paniske kraftpakkene vi bare kan makte. Det er på høy tid å få panikk.

Lisa Nøttseter har arbeidet som skaper, utøver og produsent for scenekunst. Hun er ansatt som nestleder ved Bergen Dansesenter og sitter i utvalg for dans i Norsk Kulturråd.

Lisa Nøttseter inviterer delegater til øvelser i panikk: For å kunne utøve god og adekvat panikk er det viktig med øvelse og tilrettelegging. Her får du muligheten til å dykke effektivt ned i alt som er vondt og vanskelig. Gjennom øvelser som «angstball», «stiv av skrekk» og «frik rett ut» kommer vi nærmere våre naturlige instinkter og titusenvis av år gamle, gode handlingsmønstre.

Gisle Haugen.jpg

Klimajaro - et prisvinnende initiativ

Klimanjaro er Fjordkrafts klimaløfte og går ut på at all selskapets leverandører skal være klimanøytrale. I løpet av 2019 vil Fjordkrafts leverandører kutte eller kompensere for 60 000 tonn CO2-ekvivalenter som følge av dette initiativet. Det er mer enn hundre ganger det Fjordkraft kan kutte på egenhånd og tilsvarer nesten syv prosent av Norges totale utslippsreduksjon fra 2016–2017. Initiativet har fått oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. I 2018 mottok Klimanjaro FNs klimapris som første norske selskap gjennom tidene.

Gisle Hauge har det overordnede ansvaret for innkjøp og kontrakt i Fjordkraft. Han har tillegg ansvaret med å implementere og følge opp Klimanjaro, Fjordkraft sitt klimaløfte, mot selskapets leverandører

Gisle Hauge presenterer klimainitiativet ‘Klimanjaro’

Richard Casser.jpg

The Ethical Tee Company



Richard har 20 års erfaring i musikkbransjen og er eier av The Ethical Tee Company. The Ethical Tee Company jobber for å vise hvor enkelt og kostnadseffektivt det er å bytte til klær som er miljøvennlig og støtter arbeidstakerrettigheter. The ethical tee company leverer kun klær som er 100% organiske og er medlem av www.fairwear.org

Nåværende kunder inkluderer; Noisily Festival, Michael Franti, New Mexico University, Women's Speaker Collective, Nano Records, Dragon World Championships, The Black Angels, Travel Gives, Phosphorescent, Deerhunter, Epic Kayaking.



Richard Casser presenterer The Ethical Tee Company

Etty Israeli 2.jpg

Carboncloud


Etty Israeli jobber med ernæring, helse og bærekraft og har tidligere arbeidet som helsekonsulent for danske selskaper som Organic National Association, Sæson og Arla. Hun er nå en del av kjerneteamet i den innovative og forskningsbaserte svenske mattech start-upen CarbonCloud som har som mål å støtte verden i en overgang til klimasmarte spisevaner.

Til daglig hjelper Etty restauranter, cateringfirmaer, arrangementer og festivaler til å bli en del av løsningen på klimaendringer ved å implementere smarte nettbaserte planleggings- og beregningsverktøy for å inspirere til flere smarte matvalg. For tiden planlegger Etty Israeli Roskilde Festivals klimamatstrategi.



Etty Israeli presenterer Carboncloud